Racercykel

En racercykel är främst anpassad för tävlingscyklister som är riktigt seriösa med att deltaga i olika cykellopp som går på landsvägar som till exempel Giro d'italia och Tour The France. För att kunna hävda sig och ha någon chans så måste dessa cyklister införskaffa sig en grym racercykel annars kommer man garanterat inte kunna hänga med i täten där framme. 

Men denna typ av cykel har på senaste åren blivit allt mer vanligare bland motionärer då träningsformen passar perfekt för många personer. Motionsformen är skonsam för både dina leder och senor i kroppen så för mig passar det som handen i handsken då jag har en fot som har blivit opererad 3 gånger. Förr i tiden spelade jag fotboll men nu har jag hittat en annan rolig träningsform som hjälper min kropp att hålla sig i topptrim !   

Historia Kring Racercykeln I Sverige

Redan i början på 1880-talet bildades det klubbar som började tävla mot varandra och det dröjde inte länge förrän man även började tävla på internationell nivå. Då fanns det 2 självklara saker man skulle tänka på om vinsten skulle bli ett faktum, nämligen vilket material man använde och vilken kondition tävlingscyklisten hade. 

Åren 1892-1893 var guldår för racercykelns framtid. Då hölls nämligen Mälaren Runt och efter detta tog utvecklingen av denna cykeltyp en ruskig fart! Racercykelns vikt blev snabbt en snackis runt om i landet och alla tillverkare försökte få ner vikten så mycket det bara gick. Anledningen till detta var för att tävlingscyklister krävde detta så man skulle kunna cykla mycket snabbare

De första decennierna av 1900-talet var tuffa år för racern. Då infördes nämligen regelverk som satte käppar i hjulen för utvecklingen och det dröjde enda tills efter OS 1932 innan utvecklingen tog fart igen. Då började man anpassa det nationella regelverket så det skulle kunna hänga med det internationella regelverket. 

Efter detta hände där inte så mycket. Detta berodde till stor del på första och andra världskriget. Men racercykeln kom tillbaka starkt i början på 1960-talet och i slutet på detta decennie blev det en "modesak" att se sportig ut på cykeln igen. Nästan samtliga cykeltillverkare såg sin chans här. Dom hade en hungrig skara cykelfantaster som bara väntade på att köpa cykel! 

Därför började man med att tillverka och sälja standardcyklar som var sportiga i utseendet. I mitten på 1980-talet var dessa cyklar väldigt vanliga hos de flesta cykelmärken men detta tog slut ganska snabbt när den nya cykelmodellen mountainbike började bli populär och efter detta blev den sportliknande standardcykeln oerhört svårsåld till konsumenterna.

Nyttig Information Om Racercykeln

Visste du att racercykeln även kallas för landsvägscykel, tävlingscykel och slutligen sportcykel ? Inget av dessa namn är på något sätt fel då samtliga namn beskriver cykeltypen på ett korrekt sätt. Själv föredrar jag att säga racer eller kanske racingcykel för det låter fräckast. 

Man brukar prata om 3 saker när man ska urskilja en racercykel från en simpel standardcykel. 

1. Antal växlar. På en racer är det inte alls ovanligt med 20-30 växlar då man vanligtvis tävlingscyklar på landsvägar och därför behövs många växlar för att kunna variera utväxlingen på ett smidigt sätt. Man vill ju helst inte tappa tid på grund av för lite växlar ! En standardcykel brukar ha mellan 3-7 växlar. 

2. Sittställningen. På en racer sitter man ihopakrupen då detta minskar luftmotståndet och på så sätt kan man cykla mycket snabbare. Det kan jämföras med dräkterna som 100 eller ibland 200 meterslöparna har tagit på sig. Allt för att minska luftmotståndet. På en standardcykel sitter man med rak rygg. 

3. Vikten. En racer väger otroligt lite ! Dom kan väga så lite som 8-10 kg. För de som tävlingscyklar finns där restriktioner angående hur mycket cykeln minst får väga. Av säkerhetsskäl får vikten aldrig vara under 6,8 kg. En standardcykel väger en hel del mer...

Ramen 

Proffscyklister som ägnar stor del av sin tid till att tävla använder till 99% säkerhet alltid kolfiber som material till sin cykelram. Kolfiber är nämligen ett otroligt lätt material och man vill alltid att sin cykel ska väga så lite som möjligt när man tävlar. 
Bland vanliga motionärer som inte vill lägga hela sin månadslön på en racercykel med kolfiberram är aluminium ganska vanligt. Där finns även racingcyklar som är tillverkade av hälften-hälften. 

Välja Rätt Ramstorlek Till Din Racercykel

Är du inte 100% insatt i vilken rätt ramstorlek är för dig bör du ta till proffshjälp. Det kan vara en aning klurigt. Jag har letat runt lite på nätet och hittat en bra storleksguide för dig som ska köpa racercykel.

Slutord 

Som du märker är det en hel vetenskap att välja ut en racercykel som passar för dig och dina behov. Det du ska tänka lite extra på är ramstorleken som jag nämde här ovanför. Alla människor är olikt byggda och en cykel som passar din kompis perfekt behöver inte alls passa dig. Så ta alltid först reda på vilken ramstorlek som passar din kroppsbyggnad innan du beställer eller köper din cykel! 
Visste du förresten att vetenskapliga undersökningar har visat att det kan vara oerhört avstressande att cykla långa sträckor på en racercykel för din kropp ? Låter väl inte helt fel ?
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)