Mountainbike

Mountainbike, även kallad terrängcykel och bergscykel i folkmun blev väldigt populär under början på 1990-talet och sedan dess har cykeln haft ett starkt fäste i världen med miljontals sålda exemplar. Från första början skulle mountainbiken fungera som ett vanligt transportmedel med det blev även snabbt populärt som ett träningsredskap bland främst yngre förmågor. Efter massiva påtryckningar från alla möjliga håll så infördes mountainbike som en olympisk gren 1996 i Atlanta OS. 

Mountainbiken Kan Delas In I 4 Olika Grupper

När man talar om mountainbikes så brukar det oftast innebära många växlar. Detta är också det största utmärkande draget kring dessa cyklar och vanligtvis har man mellan 21, 24 eller 27 växlar. Detta för att kunna ta sig fram så smidigt som möjligt i tuff terräng. En annan utmärkande faktor är däcken, grova däck finns på samtliga mountainbikes idag.

Mountainbiken kan delas in i 4 olika huvudgrupper och dessa är:

* Helstela - Inga stötdämpare. Inte så vanligt.  

* Hardtail - Ingen stötdämpning på cykelns bakdel med med stötdämpning på framgaffeln.

* Heldämpade - Namnet säger det mesta, stötdämpning både fram och bak. 

* Softtail - Istället för pivot punkter så finns där ett böj i baksvingen, detta kan tillgodogöras genom inbyggd dämpning i den bakre ramen på cykeln.

Det vanligaste är att man har en av dessa cyklar men där finns även mountainbikes där kombinationer är möjliga. Vill man äga en sådan behöver man gå upp minst en prisklass...

Historia

Man brukar förknippa mountainbikens födelse med 5 olika personer vars namn är Joe Breeze, Charles Kelly, Gary Fisher, Tom Ritchey och Mike Sinyard.

Idag står det relativt klart att mountainbiken började sin utvecklingsprocess på USA:s västkust. Ett gäng cykelfantaster började tävla mot varandra nerför en grusväg som var 3 km lång och hade en fallhöjd på 400 meter. En rejäl nerförsbacke alltså! Grusvägen ligger Marin County norr om San Francisco, Kalifornien. 

Man började cykla nerför grusvägen på gamla "gubbcyklar" som det kallades men efter ett tag så förstärkte man ramen då man monterade på kraftigare bromsar både fram och bak. 

1976 är det gyllene året då den allra första mountainbiken såg dagens ljus. Eller, det är iallafall vad som påstås men det finns en hel del teorier om att tanken på en mountainbike redan föddes 1953 då en man vars namn är John Finley Scott ville ut och upptäcka skogsvägar i Kalifornien. Han byggde därför ett transportmedel på 2 hjul och detta var utan tvekan den första offroadcykeln genom världshistorien. Men... tyvärr så fick cykelmodellen inget större gehör och hans idé lades på is till i mitten på 1970 talet.

Tillbaka till Marin County och grusvägen. De flesta deltagarna tog sig som sagt fram på slitna gubbcyklar som inte såg så vackra ut. Inte så säkra heller för den delen. Man hade 1 ynka växel med ballongdäck. Genomsnittsvikten på cyklarna var 25 kg. De var långt ifrån perfekta men nu hade intresset växt sig stort och planer på förbättringar triggade alla till att fortsätta...

Joe Breeze ville få ut mer av sin cykel. Han visste att man kunde göra cykeln så mycket bättre så han byggde en egen som kallas nr 1. Charles Kelly, den största fartdåren när dom tävlade nerför grusvägen i Marin County, ville också förbättra sin cykel. Han gav därför Joe 750 dollar (Joe hade mest kunskap om cyklar) för att han skulle bygga den bästa cykeln till han. Joe byggde en cykel till Charles men den var bara nästbäst, kallad nr 2. För övrigt så står dessa båda cyklar på museum idag. 

1980, så började Gary Fisher, Charles Kelly och rambyggaren Tom Ritchey att bygga mountainbikes på allvar. I slutet på året hade dom tillsammans byggt runt 160 cyklar och en av dessa cyklar såldes vidare till Mike Sinyard. Mike tog därefter med sig cykelmodellen till Japan och kopierade hela konceptet rakt av. Mountainbikes kopian, vars namn var Specilized Stumpjumper, började säljas 1982 på marknaden och priset var endast en tredjedel av originalpriset! 

Mountainbiken blev en enorm succè och sedan dess har denna cykelmodell växt sig större och större i hela världen. I det stora hela så kan vi tacka Mike Sinyard för att han tog med sig modellen till Japan där dom kunde få ut den på marknaden!

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)